Kötelező lesz a gyorshajtás elleni technológia az új autókban Európa szerte

Az Európai Unió új autóit egy szerdán hatályba lépő uniós rendelet értelmében mostantól kötelező felszerelni az intelligens sebességasszisztensnek (ISA) nevezett sebességfigyelő technológiával.

A rendelet értelmében az autógyártóknak be kell építeniük a többféle ISA technológia egyikét, amely bekapcsol, ha a vezető túllépi a megengedett sebességhatárt. Az autó figyelmeztetheti a vezetőt vizuális jelekkel, majd hangjelzéssel vagy rezgéssel; a gázpedál finoman visszanyomhatja a vezető lábát; vagy az autó automatikusan csökkentheti a sebességet. Az EU szerint a sofőr az utóbbi két funkciót felülbírálhatja, ha kissé erősebben nyomja a gázpedált.

“A cél az európaiak védelme a közlekedési balesetekkel, a rossz levegőminőséggel és az éghajlatváltozással szemben, a változó igényeknek megfelelő új mobilitási megoldások biztosítása, valamint az európai ipar versenyképességének védelme” – áll az Európai Bizottság közleményében.

Egyes járművek már tartalmaznak sebességtúllépésre figyelmeztető jelzéseket, de ezeket a járművezetőnek kézzel kell beállítania. Az uniós rendelet előírja, hogy a technológia automatikusan működjön.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council), amely az EU-ban a közúti közlekedésbiztonsági intézkedésekért száll síkra, közölte, hogy üdvözli az új rendeletet, de a minimálisan előírt csipogó hang zavaró a járművezetők számára, és nem megfelelő a biztonság szempontjából. Az ETSC szerint emellett az autók pontatlan sebességadatokat gyűjthetnek, ha olyan rendszerekkel vannak felszerelve, amelyek a sebességhatárokat csak a táblák elemzéséhez használt kamerák segítségével határozzák meg, és nincs digitális térképük az adatokról.

“A járműbiztonság folyamatosan fejlődik, és nincs ok arra, hogy ezeket a szabványokat ne lehessen felülvizsgálni és frissíteni a közeljövőben. Úgy gondoljuk, hogy ez elengedhetetlen” – mondta Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója. Az ISA azonnal kötelező érvényű az új típusú autókra, amint azok piacra kerülnek, 2024 júliusától pedig az összes eladott új autóra vonatkozik majd.

garagent.hu

Legfrissebb hírek

Debrecenben épül fel a világ legnagyobb akkumulátorgyártó cégének második európai üzeme

Debrecenben épül fel a világ legnagyobb akkumulátorgyártó cégének második európai üzeme

kövess minket

X