110 éves a szolnoki repülés

Kvasz András merész magyar aviatikus mai vállalkozása olyan eseményt képez Szolnokon, mely nem csak a városunknak, hanem a vármegyének, a közeli vidéknek is méltán felkelti az érdeklődését. Kvasz András merész magyar aviatikus bemutatja ezúttal az összes bravúrjait. Lesz siklórepülés, magassági repülés 1000 méterig és feljebb. A felemelkedés és leszállás minden lehetőségét bemutatja és a repülés gyorsaságát is a maximumig. Közben egyik szomszédos községben túrarepülést is rendez percenként másfél kilométeres sebességgel. A felszállás és a merész légi mutatványok falragaszokon ma délutáni 2-től 5 óráig terjedő időközre vannak jelezve. Amint értesültünk, másnap vagy harmadnap Kvasz András itt bemutatott saját típusú repülőgépén ismét légi útra kél, hogy Budapestre, a fővárosba szálljon… A felszállásnak csak is a repülőtérre jegyet váltó közönség lehet közvetlen szemtanúja.”- így méltatta a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok, 1911. november 26.- i száma a szolnoki történelmi eseményt. Ugyan légballonos fel- és leszállások már korábban is voltak Szolnok térségében, Kvasz András mutatványa azonban megnyitotta- éppen száztíz évvel ezelőtt- a szolnoki „motoros repülés” történetét.

 A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum új tárlattal emlékezik a ma is zajló folyamat kezdetére. A Hangár mennyezetéről annak a Kvasz I. gépnek a replikája lóg, amely a száztíz évvel ezelőtti bemutatón vett részt. A kiállítótér galériájában berendezett kiállításon nyomon követhető, ráadásul nagyon informatív szövegekkel megtámogatva a szolnoki repüléstörténet minden egyes mérföldköve. Így eredeti fényképen látható Kvasz András, de van dokumentum a sportreptér avatásáról, az 56-os szabadságharc leverését követő napokról.

 A kiállítást rendező Magó Károly törzszászlós azt is elárulta, hogy a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek komoly repülőgép- tervezés folyt Szolnokon. Tervezők, egykori és gyakorló pilóták azt a feladatot kapták, hogy modernizálják. Szélcsatorna nem lévén, a tervezőcsapat a maga lehetőségei szerinti keretek között tesztelte a modelleket. (A fennmaradt tervrajzok alapján legkevesebb tizenhatféle hajtómű- elhelyezést teszteltek annak érdekében, hogy a mezőgazdasági területek fölött a gépek a lehető leghatékonyabban tudják kiszórni a permetszert). Az elkészített makettet egy autó tetejére rögzítették, vattapamacsokat erősítettek a „gép”-re. Majd amikor a hordozóautó elindult, akkor egy másik autóval követték és menet közben nézték, hogy milyen sebességnél milyen légáramlás folyik a szárnyak mentén. Ma már ez is a fajta tesztelés is a hőskor része.

 A szolnoki repülés jelene pedig a H 145M. Az Airbus nyerte azt a tendert, amely a korábban évtizedeken keresztül használt orosz/szovjet repülőtechnikát hivatott ki/leváltani. A németországi Donauwörth gyárából kedden egy újabb helikopter érkezett a szolnoki helikopterbázisra, ezzel már tizenkilenc modern helikopterrel rendelkezik a Magyar Légierő. A húszgépes flotta még idén teljes lesz: decemberben megérkezik az utolsó, ma még Németországban lévő gép.

Gutai István

Legfrissebb hírek

teherautó (1)

Súlykorlátozást vezetnek be Szolnok és Jászberény között

kövess minket