A láthatatlan idő – pár szó az autizmus spektrum zavarról

Manapság egyre nagyobb figyelmet kap az autizmus, köszönhetően az ENSZ által kijelölt Autizmus Világnapjának és az ehhez kapcsolódó érzékenyítő kezdeményezéseknek, mégis sok tévhit és bizonytalanság kering a témával kapcsolatban. Most induló cikksorozatunkkal szeretnénk kicsit megismertetni olvasóinkkal ezt az állapotot és az ezzel járó körülményeket, szükségleteket.

Az autizmust először alig hatvan éve írták le önálló kórképként. Eleinte a kutatások tévútra vezettek, a skizofrénia gyermekkori formájának tekintették, később pedig az édesanya rossz nevelési módszereivel magyarázták.  Azóta sokat fejlődött a diagnosztika, de az okok még mindig nem tisztázottak, annyi bizonyos, hogy az autizmus spektrum zavarnak genetikai okai vannak és a fejlődés minden területét áthatja, leginkább a kommunikációs és szociális területeket érint. Egy autizmussal élő gyermek egészen másképp érzékeli a világot, másként kapcsolódik társaihoz és ezek a különbségek nagyon széles skálán mozognak, egyénenként változnak, erre utal az autizmus spektrum zavar (ASD) kifejezés. Ez az állapot a tudomány jelenlegi állása szerint nem gyógyítható, de specifikus módszerekkel kimozdítható, fejleszthető. Az enyhébb tünetekkel rendelkező gyermekek integrálhatók a többségi iskolákba, a legszerencsésebb esetben asszisztens segítségével lendülnek át az esetleges problémákon. De talán kevesen tudják, hogy mi az oka annak, hogy a legtöbb autizmussal élő gyermek speciális gyógypedagógiai módszert igényel?

„Nem igaz, hogy ennyi idős és még nem tudja felvenni a kabátját!”

Az autizmussal élő gyerekeket gyakran tekintik lustának vagy szófogadatlannak, mivel az olyan egyszerű tevékenységek, mint a kézmosás, öltözködés is nagy nehézséget okozhat számukra. Ekkor azt hallja a szülő, hogy „nem igaz, hogy ennyi idős és még nem tudja felvenni a kabátját.” Aztán ha mégis megtanulják felvenni kabátjukat otthoni környezetben, egy új helyzetben, a rokonoknál, vagy az orvosi rendelőben már nem tudják ezt önállóan kivitelezni. Mindez a végrehajtó működés sérüléséből adódik, ahogyan az is hogy bizonyos témakörök megrögzötten érdeklik őket, például csillagászat, mozdonyok, szökőkutak.

Nekünk, egészséges embereknek magától értetődő a metakommunikáció, a gesztusok és a mimika értelmezése, de egy autizmussal élő számára ezek csak zavaros jelek. Mindemellett sok esetben jelentkezik a beszéd részleges vagy teljes hiánya, ez pedig nagyon megnehezíti a kortársakkal és a pedagógusokkal történő kommunikációt.  A nyelvet szó szerint értelmezik, a szójátékokat, a szólásokat, a metaforákat és a gúnyt nem tudják „olvasni”, ezért például a klasszikus irodalomoktatás is nehézséget okoz egy speciális módszerekkel dolgozó intézményben.  

Az autizmussal élők egyik leggyakoribb problémája a rendellenes szenzoros érzékelés, vagyis a számunkra hétköznapinak tűnő látványok, szagok, hangok nekik egyenesen kibírhatatlanok, vagy akár fájdalmasak lehetnek, épp ezért okozhat gondot egy hétköznapi bevásárlás ahol ezerféle hang, fény és látvány fogadja a látogatót. Nem csak a gyereknek, de a szülőknek és testvéreknek is megterhelő ez az állapot, alapos szervezettséget és folyamatos jelenlétet igényel. 2019 óta az autista gyermeket nevelő családok is megkaphatják a gyerekek otthongondozási díját (GYOD), aminek összege a jelenleg érvényes minimálbér.

Speciális módszerek

Egy átlagos óvodában, iskolában ahol a létszám megközelíti a 30 főt, gyakorlatilag lehetetlen az autizmussal élő gyermekek fejlesztése, nem is beszélve az így átélt negatív élményekről.  Ezen a területen ugyancsak gondot jelent az élmények megosztása. Míg egy egészséges gyermek az iskolából hazaérve könnyedén beszámol az őt ért eseményekről, addig az autizmussal élő társuk nem tudja ezt elmesélni sem a szüleinek, sem a pedagógusnak. Ennek a problémának a megoldására az úgynevezett én-naplót használják, ahol képek, rajzok, leírások segítségével ők is el tudják mesélni egy napjukat –eleinte közösen, majd pedig önállóan.

A gyógypedagógia ezt a típusú vizuális támogatást alkalmazza a beszéd, illetve kommunikáció fejlesztésénél is, képek, fotók és piktogramok segítségével teszik egyértelművé az üzenetet.  Az autizmus specifikus nevelés és oktatás másik kulcsa a strukturált tér és a szervezettség kialakítása, a tantermek sokkal inkább hasonlítanak egy szobára, vagy lakásra, mintsem egy oktató helyiségre. Minden foglalkozásnak saját helyszíne van a tantermen belül, így pihenő- játék- és reggeliző sarok is van, így kijelölve a tevékenység helyét. Az autista gyermeknek így könnyebb elmélyülni az adott napirendi pontban és a számára láthatatlan idő egységekbe rendeződik.

Az autizmus felismerése

Az autizmus spektrum zavar esetén is kulcsfontosságú a korai diagnózis, mivel a komplex korai beavatkozással jó eséllyel, célzottan fejleszthető a gyermek. Tévhit, hogy az autizmus kimutatható vér -, vizelet -, vagy akár CT-vizsgálattal, ahogyan az is tévhit, hogy az autizmus gyógyítható. Bár az autizmus veleszületett, de a tünetek legkorábban 1 éves korban mutatkoznak. Milyen jelekre érdemes szülőként odafigyelni?

  • 1-1, 5 éves korban nem jelennek meg az első szavak
  • a gyermeknél már előzőleg kialakult képességek, készségek elvesznek
  • hanghatásokra érzékenyen reagál
  • mozdulatokat ismétel
  • szegényes a játéktevékenysége, ha új játékot kap gyakran nem örül neki, nem játszik vele
  • a szemkontaktus nem hangolódik össze az anyáéval.
  • nem mosolyog vissza, ha rámosolyognak.
  • gyakori, hogy túl nyugodt, túl jó baba, vagy épp ellenkezőleg: nehezen nyugtatható meg.
  • ha már van gyermek a családban a szülő úgy érzi, hogy a korábban bevált szülői stratégiák nem működnek

A diagnózis a gyakorlatban 18 hónapos korban lehetséges, de a valóságban 3- 5 éves korban, sőt gyakran az iskola első éveiben születik meg az orvosi diagnózis. A kivizsgálás több szakterület (pszichiáter, gyermekpszichiáter, pszichológus, gyógypedagógus) bevonásával zajlik.

Sorozatunk következő részében a szolnoki Autizmus Centrum működésébe nyerhetünk bepillantást.

Köszönöm a szakmai segítséget Bóka Barbarának, az Autizmus Centrum tagintézmény vezetőjének.

Czapkó Dorottya

Legfrissebb hírek

1000072814-masolat-1024x576

A szezon első komolyabb havazása: volt, ahol 22 centi is lehullott

kövess minket